Prospects

Prospekter,-kunstplass 5, Oslo

Utstillingsperiode: 2 mars -29 mars

 

Prospects, -kunstplass 5, Oslo

Exhibition 2 of March- 29 of March

 

Foto: Annette Larsen og Vigdis Fjellheim

 

Vigdis Fjellheim

Separatutstilling på –kunstplass 5 i Oslo.

 

Tekst fra galleriet:

Utstillingsperiode: 2. mars – 29. mars 2014

”Norge er interiørlandet og nordmenn er storkonsumenter av interiørblader/ blogger og i verdenstoppen på å bruke tid og penger på boligkjøp og oppussing. Det er i kritikken og utforskningen av dette jeg finner min interesse” sier Vigdis Fjellheim.

Fjellheims kraftfulle og estetisk vakre malerier av interiør og prospekter har en tydelig satirisk undertone. Det er en atmosfære av tomhet og uhygge som preger verkene i utstillingen ”Prospekter”.

På -kunstplass 5 presenterer Vigdis Fjellheim arbeider som spenner fra maleri på pleksiglass, veggmaleri og collager til kulltegninger på papir og OSB-plater. Fjellheim aktiviserer byrommet med dekonstruerte prospekter parallelt med utstillingen inne på -kunstplass 5.

Vigdis Fjellheim er en godt etablert samtidskunstner med en rekke utstillinger og omfattende kunstoppdrag i offentlig rom bak seg. Hun gikk ut av kunstakademiet i Bergen i 2001.

 http://www.kunstplass5.no

Bakgrunn for prosjektet:

Årlig pusses det opp for 24 000 kr per innbygger. Norske boligpriser har vokst langt raskere enn nordmenns inntekter og gapet fylles opp med høyere lån(5,5 x høyere fra 1991 til 2013). I Norge er det blitt en vane med boligpriser så høye at norske husholdninger i gjennomsnitt har dobbelt så mye gjeld som inntekt.

Easterlin-paradokset fra 1974 sier at selv om de rike menneskene i et samfunn stort sett var lykkeligere enn de fattige, ble ikke befolkningen som helhet noe lykkeligere hvis velstandsnivået økte. Selv om det strides om hvorvidt dette paradokset faktisk har rot i god forskning, så kan en vel enes om at lykke har med forventninger å gjøre. Om vi opplever at ”alle andre” har bedre råd enn oss blir vi misfornøyde. 3 av 10 nordmenn savner materielle goder og 1 av 10 frykter at de ikke skal klare seg økonomisk. Dette på tross av at 471 000 kr er gjennomsnittlig årslønn for en heltidsansatt her til lands.

Daniel Kahneman, psykologen som fikk nobelprisen i økonomi i 2002, hevder at de som havner i kategorien ”materialistisk verdisyn” og som er opptatt av å eie og anskaffe seg ting, har mye lettere for å være misfornøyde enn folk som har et mer idealistisk verdisyn. Tendensen i Norge i dag er at vi nå realiserer oss mer gjennom fritid og forbruk enn gjennom arbeid. ”Kjøpefest” er et begrep fra 80-tallet. I fjor toppet hyppigheten av ordet seg med nesten 800 fra artikler, aviser og nettaviser.

Det er med bakgrunn i dette landskapet og den atmosfæren av tomhet og uhygge som preger det, at verkene til utstillingen Prospekter er laget.

Bildefragmenter fra dokumentasjonsfoto, filmstills og fotomateriale bestående av prospekter, boligannonser og sider fra interiørblader, danner motivkretsen for prosjektet.

En serie arbeider jeg utførte hvor deler ble vist på Tegnebiennalen 2012, Tegning som ytring, består av kulltegninger med motiver fra ødeleggelsene av byen etter 22. Juli 2011. Under dette arbeidet oppdaget jeg at min interesse for eksteriøret og interiøret først vekkes når det er ødelagt, knust eller utsatt for en aggressiv handling.

I Michael Hanekes langfilmdebut Det sjuende kontinentet fra 1989 oppleves det som en nærmest forløsende kraft når filmen skifter fra den hverdagslige monotonien til scener der familien metodisk ødelegger alt interiøret i leiligheten og alle sine eiendeler. I Hanekes trilogi, hvor denne er den første, tematiserer han kontaktløshet og meningsløshet i vår moderne verden ved å vise emosjonell kulde- og vold i hverdagen.

Teknikk:Kull som redskap i tegningene kan uttrykke en kraft og en ekspressiv handling, men har også kvaliteter som skjørhet og sårbarhet. Tegningene består i bunn og grunn av støv som lett kan fjernes med en håndvending før de er fikserte.

Maleriene på pleksiglass der motivene er foto av interiører og prospekter som er krøllet og revet i stykker, er malt speilvendt og ”baklengs”- de vendes med den blanke baksiden ut når de er ferdig utført. De innehar de samme dekorative egenskapene som passer interiørblad-formatet de kritiserer,- de har passe størrelse, en blank overflate og ”fine ”farger. Jeg finner denne dualiteten tiltalende.

Kunstplass 5 har, med sin beliggenhet midt på Grünerløkka mellom eiendomsmeglere og interiørbutikker, en treffende plassering for denne utstillingen. Jeg aktiviserte vinduene til eiendomsmeglerne i nabolaget med mine egne dekonstruerte prospekter i uka før utstillingsåpning.

ufo_01-03-2014

kunstpl5_01-03-2014

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s