Lade allé Health and Welfare Center
Lade alle 80 Helse og Velferdshus, Trondheim 2014.
Veggmaleri over tre etasjer og innkjøp av 9 malerier
Lade alle 80 Health and Welfare Center, Trondheim 2014.
Wall paintings and purchase of 9 paintings.
Mylder
Et veggmaleri over tre etasjer
Verket tar utgangspunkt i rommet som et åpent, inviterende sted. En kompleks brukergruppe, mennesker i ulike aldersgrupper og situasjoner, både fastboende, ansatte og besøkende, vil daglig være innom vestibyleområdet. Det er menneskene og situasjonene dem i mellom som vil være hovedfokus i verket. Men jeg ønsker også å speile naturomgivelsene i veggmaleriet. Tomten preges av store åpne arealer og har direkte tilknytning til store skogsområder. De store glassflatene mot parkområdet og sansehagen med utsikt og innsikt til inngangspartiet gir en egen nærhet til utemiljøet. Jeg ønsker at maleriet skal gi et frodig og dynamisk inntrykk av noe som vokser, myldrer, er i bevegelse og som aktiviserer rommet og blikket til betrakterne.
Forskjellige silhuetter av mennesker i ulike relasjoner og omsorgssituasjoner bygger opp veggmaleriet. Det kan være en mor som grer håret til sin datter, en ung person som leier en eldre person, tre venner som prater og ler, en person som leser godnatthistorier for to barn, en kvinne i rullestol som trilles av en pleier eller et par på tandemsykkel.
Silhuettene og de ulike sammenstillingene av disse fungerer som byggeklossene i maleriet. Bestanddelene danner strukturer og landskap som kan gi assossiasjoner til planter, skog og løvverk.
Figurene gjentas oppover i etasjene men i ulike varianter: speilvendte, med negativ/ positiv form, som skyggespill, med ulik grad av figurasjon og abstraksjon, fylt med forskjellige farger eller fylt av detaljer fra en botanisk motivkrets. Silhuettenekan både oppleves som noe som skygger for og hindrer innsyn/ utsyn, og som portaler som fører inn til noe annet. En lek med perspektiver, former, størrelsesforhold, repetisjon og romlighet gir komposisjoner som kan fungere som et helthetlig bilde betraktet fra avstand men som samtidig kan gi nye oppdagelser når man kommer nærmere. Gjenkjenneligheten og kompleksiteten i oppbyggingen kan bidra til at man forhåpentlig stadig kan komme tilbake å finne noe nytt.
Fargesettingen av veggene i bygget for øvrig er satt med utgangspunkt i veggmaleriet. I tillegg har kunstutvalget gått til innkjøp av 9 malerier på pleksiglass som henger i de ulike etasjene.