Hula Hula
Hula Hula, leilighet i Gamlebyen, Oslo 2006
Vigdis Fjellheim og Torunn Skjelland
Hula hula
Hula hula var begynnelsen på samarbeidet med Torunn Skjelland og var et enkveldsarrangement i Gamlebyen i Oslo, mars 2006. I tillegg til oss selv som initiativtakere og hovedutstillere, inviterte vi tre andre kunstnere til å delta: Fredrik Raddum, Anders Stueland og Kjersti Sundland. I en privat leilighet ble vinterfrosne osloborgere invitert inn i varmen til et fargesprakende utstillingsrom med tropisk- eksotisk stemning. Vi serverte grandiose veggmalerier som resultat av en ukes intensiv malerstafett, samt et bad som for anledningen var omgjort til et kitsch mini hula-senter. Låtfabrikken Ramb-ooh hadde spesiallaget et soundtrack til utstillingen som gikk i loop på badet.
Det kraftfulle utrykket utstillingen hadde i utgangspunktet ble forsterket ved at den var en eksklusiv begivenhet; stedsspesifikk, kort og intens. På ekte Hawaii-vis ble gjestene tildelt glorete kranser av plastblomster idet de kom inn døra og ble på naturlig vis dermed en del av verket.
Temaet for utstilling var eksotisme og forkjærligheten for estetiske objekter og pyntegjenstander som reflekterer det vestlige vulgariserte syn på ”Syden” og ”Fjerne strøk”. Dette ble visualisert innenfor intimsfæren av et hjem. Arbeidet var lokalisert nær Norges mest fortettede ”eksotiske” område, Grønland
Hula hula
Hula hula was the initial start of the collaboration with Torunn Skjelland, and was to be a single night arrangement in Gamlebyen in Oslo, in March 2006. Other than ourselves, being the initiators and main exhibitors, three other artists were invited to participate: Fredrik Raddum, Anders Stueland and Kjersti Sundland. Frost-bitten Oslo citizens were invited into a warm private apartment, to enter an exhibition hall bathed in colours, and an exotic, tropical atmosphere. Grandiose wall paintings – the results of a one-week long intensive multi-race of painting – were served, in addition to a bathroom that for the occasion was transformed into a kitsch mini-hula centre. The sound factory Ramb-ooh had, for the occasion, made a soundtrack to the exhibition that was played in loop in the bathroom.
The initial powerful expression of the exhibition was further amplified by the fact that it was an exclusive happening; very specific in location, short and intense. In real Hawaiian fashion, the visitors were dressed up in gaudy garlands from plastic flowers as they entered the door and thus immediately became involved in the artwork.
The theme of the exhibition was the exotic and a predilection for aesthetic objects, and ornaments that mirror the vulgarized western view of «the Mediterranean» and «The Far Off». All this was visualized within the intimacy of home. The artwork was localized close to Grønland, the densest «exotic» area of Norway.