KRAFT
Brynseng barneskole, Oslo, 2017.
Det handlekraftige, nysgjerrige og lekne barnet med omsorg, kunnskap og respekt for naturen, er hovedfokus i det store verket som utspiller seg som en helhetlig dramaturgi av veggmalerier over ni etasjer i to trappeløp på skolen. Prosjektet er gjort i samarbeid med Torunn Skjelland i regi av Kulturetaten i Oslo. Det inngår i Oslo kommunes kunstsamling.
Brynseng skole er et pilotprosjekt for Undervisningsbygg innenfor miljø- og klimavennlig Arkitektur. Skolens miljøfokus var en direkte inspirasjon til temaet for kunstprosjektet vårt på skolen. Verket, som består av veggmalerier i to trappeløp over ni etasjer, er stedsspesifikt både fysisk og innholdsmessig.
Hovedpersonene i verket er de konstruktive og handlekraftige barna, og deres forhold til miljø og miljøutfordringer. Kraft, handling, nysgjerrighet, omsorg og respekt for naturen, aktivitet og dynamikk var viktige stikkord i prosjektet. Motivene i veggmaleriene kan stimulere til samtaler rundt artsmangfold og utrydningstruede arter, værfenomener og sommerfugleffekt, overforbruk, bæreevne og genmodifisering, klimaflyktninger og migrasjon.
Veggmaleriene skaper en helhetlig historie oppover etasjene. De to trappeløpene gjenspeiler alderstrinnene på skolen. Barna modnes og får et bredere referansegrunnlag når de entrer mellomtrinnet, noe som er reflektert gjennom motivkrets og fargevalg.
I trappeløp ett, der de yngste barna befinner seg, har vi tematisert barnet i samspill med naturen. Her er grønnfargen dominerende. I motivkretsen finnes elementer som overdimensjonerte maisplanter og urter, plansjetegninger av frosk og bier, birøktere og en jente bærende på vannkanner. Barn spår hverandre med egenlagde papir-spåer, og de monterer opp fuglekasser omgitt av svermer med silhuetter av norske fugler på rødlista over truede arter. Innimellom svermen finnes en papegøye plassert langt utenfor sin egen klimasone. En rød stor sol overlappes av et svart tablå,- et ørkenlandskap av svarte korallrev, mennesker som har klatret opp i sjeldne trær og en malplassert pingvin.
I trappeløp to, til elevene på mellomtrinnet, er hovedfokuset lagt på barnet og teknologi/energi. Her er koloritten kjøligere, med mye innslag av blått. I motivkretsen finnes vindmøller, kraftmaster, mennesker i forflytning,- kjørende på overlessede mopeder, klatrende oppover og nedover langs håndløperne eller i trær. En ung gutt bærer på en stor bør tekstiler, og er innhyllet i en sverm av sommerfugler. Fargerike hus på påler er tjoret fast for vind og bølger.
POWER
Brynseng Primary School, Oslo, 2017.
The proactive, curious, and playful child with care, knowledge, and respect for nature is the focus of the large work, which unfolds as a cohesive dramaturgy of murals over nine floors in two staircases at the school. The project was done in collaboration with Torunn Skjelland under the auspices of the Cultural Department in Oslo. It is part of the art collection of the City of Oslo.