FUNNET, UTVALGT OG UTPLASSERT, 182 reisende-182 forflytninger

Olavsgaard hotell, Skedsmo, 2002-2008

Det omfattende kunstprosjektet som befinner seg i sin helhet på Olavsgaard hotell på Skjetten, er basert på min samling av flere tusen fotografier av forbipasserende gjennom en årrekke, og tematiserer forflytning på ulike plan. Prosjektet, som består av 365 malerier, fotomateriale og en stor artist bok, ble også vist som separatutstilling på Henie Onstad kunstsenter underveis i prosessen.

I forbindelse med oppussingen og utbyggingen av Olavsgaard hotell på Skjetten ble jeg spurt om å gjøre en omfattende utsmykking for hotellet i 2002. I 2007 ble utsmykkingen ferdigstilt. Arbeidet består av 364 malerier på 60 x 40 cm, som henger parvis på de 182 rommene. Det siste bildet henger sentralt plassert på hotellet, i auditoriet, og måler 360 x 240 cm. Til sammen vil alle bildene utgjøre en helhetlig komposisjon, både konseptuelt og formalt. Dokumentasjonen vil kunne betraktes som en tilgjengelig oversiktsplan både på rommene og i resepsjonen.

Utgangspunktet for konseptet startet allerede i 1998, da jeg startet innsamlingen. Samlingen består av 2748 utklipte figurer fra mine snapshots av mennesker i bevegelse. Her finnes 1009 Bergensere, 755 Berlinere, 375 New Yorkere, 234 Oslo-borgere, 127 turister fra Praha, 102 grupper fra Santiago de Compostela, 93 personer fra San Fransisco og 53 Parisere. De er klassifisert etter når og hvor de ble funnet, samt etter størrelse og bevegelsesretning.

Temaet er ideen om forflytning. Figurene som er på større eller mindre reiser, er innhentet når jeg selv er på reise. Eksemplarene jeg finner tas deretter med på en ny reise som utskåret figur. Eksempelvis kan en gutt som ble funnet slentrende over Torgallmenningen i Bergen våren 1999, bli gjeninnsatt i en orkidé i botanisk hage i Berlin vinteren 2004. Reisen foregår ved at den opprinnelige konteksten blir fjernet og erstattet med nye omgivelser og tidspunkt. Gutten reiser fra en sammenheng til en annen og fra et frosset øyeblikk til et nytt frosset øyeblikk. Det kan leses som en slags tidsreise, i tillegg til å være en reise inn i en ny størrelsesdimensjon, en miniatyrverden.

De 182 figurene jeg har samlet, valgt ut, utplassert og tatt nye fotografier av, er utgangspunktet for maleriene. Maleriene har en positiv og en negativ del, og utgjør til sammen et par. Maleriet med den faktiske figuren er fratatt sin kontekst, men ”festet“ til grunnen med maling. Renningene kan oppfattes som en forankring av figuren eller som marionett-tråder. Det andre maleriet i paret er silhuetten, eller tomrommet av den samme figuren som er utplassert i nye omgivelser. At paret har en positiv og en negativ del, leder tanken til fotografiet der nettopp disse begrepene ofte er i bruk. Min tilnærmelse til maleriet er alltid via fotografiet, og handler om situasjoner og ritualer rundt fotograferingen.

Til hvert bildepar hører en tekst som dokumenterer funnsted og tidspunkt, samt tid og sted for utplasseringen. De består også av mine synsinger og assosiasjoner rundt personene eller situasjonene på bildet. Det er en sammenblanding av det faktiske og det som er satt i system, og en muntlig, spontan fabulering.

Alle bildene er kategorisert og til dels atskilt i fire hovedseksjoner. De figurene som beveger seg mot meg, de frontale, har hovedsakelig blålige omgivelser. De som beveger seg fra meg har rødlige bakgrunner. De med gultoner er de som beveger seg mot venstre, mens de med grønntoner i omgivelsene beveger seg mot høyre. Betraktes arbeidet som helhet vil det anta mønster som et sjakkbrett, med annenhver hvit og farget ”rute“, i fire forskjellige fargeseksjoner.

Hele hotellet og dets historie vil farges av prosjektet. Konseptet preger hele hotellet, dels skjult, fordi man ved å gjeste hotellet én gang bare får tilgang på ett billedpar. Dette er til gjengjeld et par unike bilder, som man får vite tilhører en større helhet. Til sammen gir de et blikk på det moderne mennesket på reise.

I juni 2004 viste jeg det da foreløpig ferdige materialet som separatutstilling på Henie Onstad kunstsenter. Utstillingen Forflytninger, en kvasivitenskapelig reise, viste 200 malerier samt tilhørende fotomateriale. Fotodokumentasjonen bidro til å forklare det prosessorienterte prosjektet. Dette var den eneste muligheten man fikk til å se et så stort antall bilder samlet på ett sted. Nå henger maleriparene på sine endelige destinasjoner; de ulike hotellrommene.

Oslo, november 2007
Vigdis Fjellheim

Artist boook:

Funnet, utvalgt og utplassert, 182 reisende – 182 forflytninger

Vigdis Fjellheim 2007

ISBN 978-82-997749-0-1

 

Formgiving: Vigdis Fjellheim og Bjørn PG Thoresen, Thoresen grafisk as

Trykk/innbinding: TS Trykk, Oslo/ bokbinderiet Johnsen, Skien

Satt med Rotis Serif/ Rotis Semi Serif 11/15 – 10/15

Papir: Arctic Gloss 170 g

Antall sider: 390

Opplag: 1500

Pris: 420 kr

 

Foto: Harald Haugerud, Jens Hamran og Vigdis Fjellheim

Innramming: Stabekk innramming

Oversetting: Benjamin Rokseth

Korrektur: Anine Aarnes Thoresen og Hæge Fjellheim

 

Støttet av Olavsgaard hotell og Norsk kulturråd

 

Ved interesse for boka, ta kontakt med meg:

(vigdisfjellheim@yahoo.com eller tlf. 979 80 565)

Til hvert bildepar hører en tekst som dokumenterer funnsted og tidspunkt, samt tid og sted for utplasseringen. De består også av mine synsinger og assosiasjoner rundt personene eller situasjonene på bildet. Det er en sammenblanding av det faktiske og det som er satt i system, og en muntlig, spontan fabulering. Under er alle tekstene vedlagt: Maleribeskrivelser

Alle bildene er kategorisert og tildels atskilt i fire hovedseksjoner. De figurene som beveger seg mot meg, de frontale, har hovedsaklig blålige omgivelser. De som beveger seg fra meg har rødlige bakgrunner. De med gultoner er de som beveger seg mot venstre, mens de med grønntoner i omgivelsene beveger seg mot høyre. Betraktes arbeidet som helhet vil det anta mønster som et sjakkbrett, med annenhver hovedsaklig hvit og farget ”rute“, i fire forskjellige fargeseksjoner.

FOUND, SELECTED AND REINSTATED, 182 Travelers -182 Relocations

Olavsgaard Hotel, Skedsmo, 2002-2008

The extensive art project located at Olavsgaard Hotel in Skjetten is based on my collection of several thousand photographs of passersby over many years and explores movement on various levels. The project, which consists of 365 paintings, photographic material, and a large artist's book, was also exhibited as a solo show at the Henie Onstad Art Center during the process.

The concept originated in 1998 when I began my collection, which included 2,748 cut-out figures from my snapshots of people in motion. This collection comprised 1,009 individuals from Bergen, 755 from Berlin, 375 from New York, 234 from Oslo, 127 tourists from Prague, 102 groups from Santiago de Compostela, 93 passersby from San Francisco, and 53 from Paris. The figures were classified by the time and place they were captured, as well as by size and direction of movement.

The theme revolved around the idea of translocation. I collected figures during my own travels, and these cut-out figures were then taken on new journeys. For example, a boy spotted strolling across Torgallmenningen in Bergen in the spring of 1999 might be relocated into an orchid in the botanical garden in Berlin in the winter of 2004. This journey involved removing the original context and replacing it with new surroundings and moments. The boy traveled from one context to another, from one frozen moment to another, resembling a form of time travel as well as an exploration of a new dimensional scale—a miniature world.

The 182 figures I collected, selected, placed, and photographed anew formed the basis for the paintings. Each painting consisted of a positive and a negative part, creating a pair. The painting featuring the actual figure was stripped of its context but "anchored" to the ground with paint, with drips acting as either anchors or puppet strings. The second painting in the pair depicted the silhouette or void of the same figure placed in new surroundings. This duality evoked thoughts of photography, where such concepts are often explored. My approach to painting always began with photography, focusing on the situations and rituals surrounding the act of taking pictures.

Each pair of paintings was accompanied by a text documenting the location and time of the original capture, as well as the time and place of the re-placement. The texts included my observations and associations regarding the individuals or situations depicted, blending factual information with spontaneous reflections.

All the paintings were categorized into four main sections. Figures moving toward me (the frontal ones) were set against predominantly bluish backgrounds, while those moving away had reddish backgrounds. Figures with yellow tones moved left, while those with green tones moved right. Viewed as a whole, the work formed a pattern reminiscent of a chessboard, with alternating white and colored "squares" in four distinct color sections.

In connection with the renovation and expansion of Olavsgaard Hotel, I was commissioned to create an extensive artwork in 2002, which I completed in 2007. The project consisted of 364 paintings, each measuring 60 x 40 cm, displayed in pairs across the 182 hotel rooms. The final painting, measuring 360 x 240 cm, was centrally located in the hotel’s auditorium. Together, these images formed a cohesive composition both conceptually and aesthetically. Documentation of the project was made available as an accessible overview in the rooms and at the reception.

The entire hotel and its history were influenced by the project. The concept impacted the hotel in a partially hidden manner, as guests would only gain access to one pair of images during their stay. However, this unique pair revealed its connection to a larger whole, offering a perspective on the modern traveler.

In June 2004, I presented the completed material in this solo exhibition at the Henie Onstad Art Center. The exhibition, titled Transfers- a Quasi-Scientific Journey, featured 200 paintings along with related photographic material. This photographic documentation helped explain the process-oriented nature of the project and provided the only opportunity to see such a large number of collected images in one place. The painting pairs now hang in their final destinations: the various hotel rooms.

Previous
Previous

KRAFT

Next
Next

DEN SKJELVENDE GIGANTEN