FRA MANDAGSBLIKK TIL SØNDAGSBLIKK
Separatutstilling på Sound of Mu, Oslo
10.06.2010- 03.07.2010
Prosjektet som består av en serie tegninger med blyant og tusj på papir, baserer seg på klassifiseringer og grupperinger av ansiktsuttrykk fra daglig innsamling av portretter fra ulike norske aviser gjennom februar og mars 2010.
Utgangspunktet for serien Fra mandagsblikk til søndagsblikk (februar- mars 2010), var en daglig innsamling av portretter fra ulike norske aviser gjennom februar og mars i 2010.
Alle mandagene i den tidsbegrensede perioden ble samlet til en egen tegning. Det samme ble de andre ukedagene. Serien bestod totalt av sju tegninger (blyant og tusj på papir, 100x75 cm) som representerte hver sin ukedag. Innenfor hver tegning var det 13 grupperinger med portretter. Disse grupperingene representerte 13 kategorier ansiktsuttrykk med hver sin gitte fargekode. Hvert av blikkene fra hver ukedag ble kategorisert inn i en av de 13 hovedkategoriene av ansiktsuttrykk. Størrelsene på gruppene av blikk i de ulike kategoriene varierte ut i fra funnene fra den spesifikke ukedagen.
Av mandagsblikkene var gruppen muntre ansiktsuttrykk størst, mens de oppgitte blikkene dominerte onsdagene og de nysgjerrige lørdagene. I de enkle blyanttegningene var hovedoppgaven å skildre det spesifikke ansiktsuttrykket. Portrettlikhet og detaljrikdom var underordnet.
FROM MONDAY GAZE TO SUNDAY GAZE
Solo exhibition at Sound of Mu, Oslo
June 10, 2010 – July 3, 2010
The starting point for the series From Monday Gaze to Sunday Gaze (February-March 2010) was a daily collection of portraits from various Norwegian newspapers during February and March 2010. All the Mondays in the time frame were compiled into a separate drawing. The same was done for the other weekdays. The series consisted of seven drawings (pencil and ink on paper, 100x75 cm), representing each weekday. Within each drawing, there were 13 groupings of portraits. These groupings represented 13 categories of facial expressions, each with its own color code. Each gaze from each weekday was categorized into one of the 13 main categories of facial expressions. The sizes of the gaze groups in the different categories varied based on the findings from the specific weekday.
Among Monday’s gazes, the group of cheerful expressions was the largest, while the resigned gazes dominated Wednesdays and the curious ones Saturdays. In the simple pencil drawings, the main task was to depict the specific facial expression. Portrait likeness and detail richness were secondary.