271 BLIKK
Separatutstilling på NO 5, Bergen Kunsthall, Bergen
25.11.2005- 20.12.2005
Prosjektet bestod av en serie malerier basert på egne fotografier av forbipasserendes blikk gjennom en årrekke. Serien ble vist i sin helhet i Bergen.
Tidligere prosjekter jeg har utført har tatt utgangspunkt i min omfattende samling av mennesker over flere år. Hovedideen er å samle mennesker i bevegelse på ulike steder og tidspunkt, kutte dem ut, klassifisere dem og plassere dem inn i nye kontekster. Disse eksemplarene er mennesker som beveger seg i det offentlige rom, og ikke vet at de blir fotografert. Kuratoren for min utstilling på Henie Onstad kunstsenter sommeren 2004, Benedicte Sunde, skrev blant annet i katalogteksten:” Fjellheim spør ikke personene om hun kan få fotografere dem. Da ville mystikken rundt den funnede og den konseptuelle vinklingen miste sin motivasjon. Det er nettopp dette fraværet av bevissthet som fascinerer i motsetning til individets selviscenesettelse når vedkommende vet at han/hun blir fotografert. Fjellheim foretrekker at de” utvalgte” ikke registrerer hennes snikfotografering og nedtegner umiddelbart i sin registrering at hun er tatt på fersken i gjerningsøyeblikket.”
Gjennom årenes løp har det altså dukket opp et og annet eksemplar som har oppdaget meg under fotograferingen. Dette har vært ubehagelig. I 271 Blikk går jeg et skritt videre gjennom å dyrke dette” ekstremsport-aspektet” av fotograferingen. Min selektive, men etter hvert ganske omfattende samling av blikk startet i februar 2005. I stedet for å unngå å bli sett, gjør jeg nå det motsatte. Jeg venter med å ta bilde til det øyeblikket jeg oppdages. De bildene der dette ikke skjer, blir umiddelbart ekskludert fra samlingen.
Jeg forandrer ståsted fra den distanserte betrakteren som innehar kontrollen, til den som også blir betraktet tilbake og setter meg dermed i en langt mer sårbar situasjon. Fordi jeg i neste instans bruker deres blikk på meg i presentasjonen av dem, overtar jeg kontrollen igjen til syvende og sist.
Ved disse tilfellene er det verken registreringen av mennesker som ikke er bevisst kameraet eller registreringen av den selviscenesettelse man nesten umiddelbart lar tre i kraft når man vet et kamera er rettet mot seg, som vises. Det er derimot en registrering av det lille tiendedelssekundet der man oppdager at man blir fotografert, men ikke har fått tid til å reagere og tilpasse seg situasjonen. Det er et sårbart og nakent øyeblikk. Ansiktsuttrykkene spenner fra overraskelse til irritasjon, vantro, likegyldighet, munterhet og sinne. Blikkene er kategorisert i ulike grupper av slike tilstander. Det ligger en spenning i det at det finnes en forandring i forhold til før og etter fotograferingen i motivets bevissthet.
Les om utstillingen på No. 5 på Bergen kunsthall: her.
271 GAZES
Solo Exhibition at NO 5, Bergen Kunsthall, Bergen
November 25, 2005 – December 20, 2005
The project showcased a series of paintings inspired by my own photographs of passersby taken over many years. My earlier works drew from a vast collection of images of people captured in various contexts. The central idea was to gather individuals in motion from different places and times, isolate them, classify them, and place them into new contexts. These images depicted people in public spaces, unaware that they were being photographed.
Benedicte Sunde, the curator of my exhibition at the Henie Onstad Art Center in 2004, wrote in the catalog: “Fjellheim does not ask people for permission to photograph them. If she did, the mystique surrounding the found and conceptual approach would lose its motivation. It is precisely this lack of awareness that fascinates, contrasting with the self-staging individuals engage in when they know they are being photographed. Fjellheim prefers that the ‘selected’ remain oblivious to her surreptitious photography, and she notes that she has indeed been caught in the act.”
Over the years, a few individuals noticed me while I was photographing, which often felt uncomfortable. In 271 GAZES, I embraced the “extreme sports aspect” of photography; instead of avoiding detection, I waited until I was seen before taking the picture.
I was intrigued by the tension of that moment- the shift between what came before and after the photograph was taken. It captured a vulnerable and raw instant. The facial expressions ranged from surprise and irritation to disbelief, indifference, cheerfulness, and anger. I categorized these gazes into different groups based on these emotional states.
I also shifted from being a detached observer to someone who was also observed, placing myself in a much more vulnerable position than earlier.