BORTENFOR BLÅNENE

Lusetjern skole på Holmlia i Oslo, 2020. Store fargelandskap av ansiktssilhuetter danner blånene som strekker seg over de komplekse betongarealene. Elementer av flora, fauna og menneskeskikkelser

danner fantasihybrider som fungerer som byggeklosser i veggmaleriene på skolegårdens betongvegger (ca. 900 kvm). Samarbeid med Torunn Skjelland.

Maleriene er malt med KEIM silikatmaling for betong. Prosjektet er støttet av Kulturetaten og Sparebankstiftelsen og inngår i Oslo kommunes kunstsamlinger.

Store landskap av farge danner en visuell helhet i veggmaleriene på de komplekse betongarealene som utgjør skolegården til Lusetjern skole. Landskapene består av sjikt av farge som illuderer at noe ligger foran og noe ligger bakenfor, feltene blir lysere og lysere i valørene, som blåner når man betrakter et fjellandskap. Ved nærmere ettersyn vil man oppdage at disse blånene består av silhuetter av barneansikter i profil. Modellene for ansiktssilhuettene er elever som går på Lusetjern skole i dag. På denne måten vil elevene selv danne det samlende hovedelementet i komposisjonen.

De horisontale blånene brytes opp av vertikale tablåer eller scener av ulik art. Scener som består av sammensetninger eller sammenstillinger av elementer fra flora, fauna og menneskeskikkelser. Fantasihybridene fungerer som byggeklosser i veggmaleriene. I dem finnes det ikke noe verdiperspektiv, her er alle aktørene like viktige. Mennesket er rangert på lik linje og inngår i et symbiotisk og likeverdig forhold til alt rundt seg. Vi har lånt fra eventyr og fabler, planter besjeles og naturen får nye og ulogiske egenskaper. Ved å ta i bruk elementer som er gjenkjennbare fra alle fire verdenshjørner, ønsker vi å skape en tilhørighet for elevene, uavhengig av hvor de kommer fra og fra hvilken kultur de føler seg hjemme i.

Vi har vært inspirert av den bølgende bevegelsen i betongmurene som utgjør størsteparten av skolegårdens areal. En betonglabyrint som skaper små og store rom og deler inn skolegården i soner. Vi ønsker å forsterke kvaliteter i arkitekturen og understreker de to dominerende buede veggene som to ulike soner ved å fargekode dem. Sonen ved hovedinngangen har fått en dominans av blåtoner, mens den andre sonen domineres av grønntoner.

Foto: Trond Isaksen / Inger Gogstad

Prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen og Kulturetaten, Oslo Kommune

Lenger tekst om prosjektet: Bortenfor blånene

Fra liveintervju på skolen under prosessen på NRK 1 Nyheter den 17.juli 2020. Spol frem til ca 57:40: Intervju

BEYOND THE BLUES

Lusetjern School in Holmlia, Oslo, 2020.

Large colorful landscapes of face silhouettes create the "blues" that extend across the complex concrete areas. Elements of flora, fauna, and human figures form fantasy hybrids that serve as building blocks in the murals on the concrete walls of the schoolyard (approximately 900 square meters). Collaboration with Torunn Skjelland.
The paintings are done with KEIM silicate paint for concrete. The project is supported by the Cultural Department and the Sparebank Foundation and is part of the art collections of the City of Oslo.

Previous
Previous

FUNNENE

Next
Next

STRIME