FUNNENE
Kalfarveien barnehage i Bergen, 2022.
Barn befinner seg nærmere bakkeplan, de er nysgjerrige på det meste, og de er lite styrt av en hierarkisk måte å systematisere verden på. I kunstprosjektet i barnehagen blir sammenstillinger av gjenstander som er funnet på bakken, utgangspunktet for en lek med størrelsesforhold og perspektiver. Veggmaleriene finnes på veggene i trappeløp og på heissjakt over tre etasjer
Omgivelsene ser annerledes og gjerne rikere ut når du er barn. Ikke bare fordi du befinner deg nærmere bakkeplan og lettere kan oppdage og finne det den voksne overser, men også fordi nysgjerrigheten og fantasien tillater et bredere spekter av hva som oppleves verdifullt. Mange har erfart å finne et barns lommer fulle av rask og søppel. Men det som kan ansees som søppel av en voksen kan vise seg å være nøye utplukkede gjenstander som inngår i barnets eksklusive samling av gjenstander. Som barn er du som en oppdagelsesreisende i det hverdagslige, og det fordomsfrie blikket og lekenheten gjør at en plastkork på bakken eller en kongle på stien kan inngå i din egen samling av utvalgte skatter. Alt du finner kan ha betydning, det kan settes sammen med andre ting og gis nye betydninger og nye perspektiver. Tingene besjeles, de gis mening og får økt verdi ved å være sett, funnet og utvalgt av akkurat deg.
Når man er mindre styrt av en fastsatt hierarkisk måte å systematisere verden på, åpnes det et hav av muligheter og historier i så godt som alt som omgir en. I stor grad mister man tilgang til denne verden som voksen. I 2020 hørte jeg et program på radioen der flere innringere lurte på hvorfor humlene var større i år enn de pleier å være. Svaret fra biologene var at det ikke stemte, de var helt normale i størrelsen for årstiden, men at svaret snarere måtte ligge i at flere hadde mer tid til å sitte på trappa og se seg rundt. Oppmerksomheten på hva som foregår på bakkeplan har kanskje blitt større etter pandemien slo inn og ga oss mer tid?
Siden september 2020 samlet og dokumenterte jeg funn på gata. Det minnet meg på hvordan jeg pleide å samle på skatter i naturen og på gata da jeg selv var barn. De små daglige funnene ble en fast rutine på vei til atelieret. På atelieret ble funnene/ gjenstandene vasket, nummeret og dokumentert. Etterpå inngikk de i en prosess der de ble lagt direkte på en overhead-plate i ulike kombinasjoner. De nye skyggebildene dannet figurer som ble brikker til bildekomposisjonene. Mange av figurene ga assosiasjoner til underlige fantasivesener, fartøy eller fabeldyr.
Motivkretsen til veggmaleriene i trapperommet på Kalfarveien barnehage har sitt utspring i disse samlingene av gjenstander og de nye figurene sammenstillingene av dem danner. Figurene lager gjennomgående landskap som strekker seg oppover fra 1. til 3. etasje i trappeløpet, både på veggene til heissjakten, på veggene i trappeavsatsene og på veggflatene i trappene.
THE FINDINGS
Kalfarveien Kindergarten in Bergen, 2022.
Children are closer to the ground, curious about almost everything, and less influenced by a hierarchical way of organizing the world. In this art project at the kindergarten, collections of objects found on the ground serve as the basis for a playful exploration of scale and perspective. The murals can be found on the walls of the staircases and the elevator shafts across three floors.