YUKKALAND OG ANDRE HISTORIER

Haugar Kunstmuseum, Tønsberg, 2009/2010

Med installasjonen laget i samarbeid med Torunn Skjelland, tematiserte vi eksotisme med malerier på vegg og gulv, ulike objekter og med arkitektoniske grep i rommet.

Kurator: Tone Kathrine Lyngstad Nyaas

Kunstverket på Haugar Kunstmuseum under utstillingen Exit Vestfold var det femte verket i samarbeidsprosjektet vårt. I installasjonen Yukkaland og andre historier behandlet vi eksotisme og eksotiske symboler som over tid er blitt en naturlig del av den nordiske identitet og hverdag. Ved å gi symbolene nye bruksområder og ved overdrivelser og humor, fremhevet vi igjen det fremmede i det alminnelige. Vi hadde en antropologisk og assosiativ innfallsvinkel til problemstillinger rundt innsamling, kartlegging, kvantitet, kollektive minner, universalitet, gjenkjennelse, symboler, gjentagelser og overdrivelser.

Tematikken og formspråket bli utviklet for hvert ledd av samarbeidet vårt, og for hvert verk som vises. Med en mengde innsamlet materiale og ideer lot vi vegg og gulv- malerier og installasjoner av objekter vokse sammen i utstillingsrommet i dagene før åpningen. Spontaniteten og lekenheten som tidspresset skapte, preget både prosessen og samarbeidet. Vi utviklet metoder som utfordret samarbeidssituasjonen, der blant annet eierskapet til maleriene blir utvisket. Arbeidet med installasjonen var et  puslespill uten kjent utfall der brikkene ble brutt ned og bygget opp til nye konstellasjoner, og der resultatet kunne oppleves som et tredimensjonalt maleri og tre inn i.

YUKKALAND AND OTHER STORIES

Haugar Kunstmuseum, Tønsberg, 2009/2010

Curator: Tone Kathrine Lyngstad Nyaas

The artwork at Haugar Art Museum during the Exit Vestfold exhibition marked the fifth piece in my collaborative project with Torunn Skjelland. In the installation YUKKALAND AND OTHER STORIES we explored exoticism and exotic symbols that have become integrated in our Nordic identity and everyday life. By giving these symbols new meanings and playfully exaggerating their qualities, we wanted to highlight how something familiar may still feel strange.

We took on an anthropological perspective, focusing on cultural context and connections. We were addressing themes of collection, mapping, quantity, collective memory, universality, recognition, symbols and repetition. The process was like a puzzle with an uncertain outcome, where elements were deconstructed and reassembled into new configurations.

Wall and floor paintings and different objects, merged into an installation in the museum space the days leading up to the exhibition opening. The result offered a three-dimensional painting that viewers could step into.

Previous
Previous

BILLEDLOTTO

Next
Next

DETTE BLIR BARE NOEN FÅ ORD FRA MALLORCA