UNHEIMLICH
Separatutstilling på LNM, Oslo
5.11.2015- 29.11. 2015
Alle motivene i utstillingen viser rom, interiører, eksteriører eller landskap som er tomme for mennesker, men som innehar spor etter dem. Gjenstander vi er fortrolige med er forlatt eller etterlatt og preges av fravær av liv. Det er det ubekvemme rommet som skildres. Et eksempel på motiv er landskapet under Sinsenkrysset der store kampesteiner er lagt som fyllmasse for å forhindre at hjemløse benytter stedet som husly.
Freud skrev om begrepet i Das Unheimliche i 1919. Ordet oversettes til uhyggelig på norsk. Direkte oversatt ville det blitt oversatt til det ikke-eksisterende ordet uhjemlig. Det beskriver det uhyggelige som oppstår ved at noe man opplever som trygt og velkjent, plutselig oppleves som fremmed og skremmende.
Alle motivene til maleriene i utstillingen viser rom, interiører, eksteriører eller landskap som er tomme for mennesker, men som innehar spor etter dem. Gjenstander vi er fortrolige med som er forlatt eller etterlatt og som preges av fravær av liv. Eksempelvis er landskapet under Sinsenkrysset, der store kampesteiner er lagt som fyllmasse for å forhindre at hjemløse ikke benytter stedet som husly, et motiv.
Beskrivelsen av boligen som sin egen scene, en kokong i verden, er et velkjent tema hos mange kunstnere. Den moderne dissekeringen av boligen som scene for fortrengninger og bedrag er behandlet av blant annet Ibsen, Freud, Tennessee Williams, Jean Paul Sartre og flere dramatikere for det absurde teater. Motivene for mine malerier har sitt utgangspunkt i egne ikke-iscenesatte fotografier, men har likevel en tilsiktet scenisk karakter.
Uhyggen kan oppstå ved at det velkjente og det fortrolige oppleves som fremmed, eller ved gjentagelsen av det likeartede slik Otto Rank beskrev det i Der Dobbelgänger (1914). I prosjektet mitt gjenspeiles denne dobbeltheten ved at jeg har brukt homonyme ord som titler på maleriene. Ord med doble betydninger som gir blant annet titlene Magasin, Tomt, Sone, Scene, Felt, Skjul og Grunn. Prosjektet bestod av 23 oljemalerier spesielt laget til separatutstillingen på Landsforeningen for norske malere.
UNHEIMLICH
Solo Exhibition at LNM, Oslo
November 5, 2015 – November 29, 2015
All the works in this exhibition depict rooms, interiors, exteriors, or landscapes empty of people, yet still showing signs of their presence. Familiar objects are abandoned or left behind, marked by the absence of life. The focus is on the unsettling emptiness of these spaces. One example is the area beneath Sinsenkrysset, where large boulders have been placed to prevent the homeless from using the space as shelter.
Freud discussed this concept in his 1919 essay Das Unheimliche, which translates to "uhyggelig" in Norwegian. A direct translation would be the non-existent word "uhjemlig," describing the eerie feeling that arises when something once familiar and comforting suddenly becomes strange and frightening.
The depiction of the home as a stage is a theme explored by many artists. The modern critique of the home as a space for repression and deceit, has been examined by playwrights such as Ibsen, Freud, Tennessee Williams, Jean-Paul Sartre, and other figures of absurdist theater. My motifs, though based on non-staged private photographs, still carry an intentional, theatrical quality.
The unease can stem from how something intimate and familiar can suddenly feel strange, or from the subtle repetition of the familiar, as Otto Rank described in Der Doppelgänger (1914). This duality is mirrored in my project by using homonymous words (words with double meanings) for titles to the paintings, such as Magazine, Empty, Zone, Scene, Field, Hide, and Base.
The project comprises 23 oil paintings, created specifically for this solo exhibition at the Norwegian Association of Painters (LNM).