GREETINGS FROM, DEL II
Gruppeutstillingen Reiseblikk, Oslo kunstforening, 2007
Det todelte arbeidet GREETINGS FROM var mitt og Torunn Skjellands bidrag til vandre- og gruppeutstillingen Reiseblikk. De stedsspesifikke installasjonene fabulerte rundt forestillinger, generaliseringer og fordommer rundt charterturismen og den prototypiske turist.
Kurator: Anne Szefer Karlsen
Det todelte arbeidet var mitt og Torunn Skjellands bidrag til vandre- og gruppeutstillingen Reiseblikk, kuratert av Anne Szefer Karlsen. Greetings from bestod av stedsspesifikke installasjoner tilpasset Halden og Oslo kunstforeningers lokaler og format, og utført som store veggmalerier i krysningsfeltet mellom maleri og installasjon.
Vi valgte å nærme oss reiseproblematikken ved å sette søkelys på charterturismen, sentrert inn på forestillinger, generaliseringer og fordommer rundt den prototypiske turist. Fokuset lå på det gjenkjennelige og universelle ved det å være vestlig turist, der alle kommer hjem med de samme suvenirene og fotografiene.
Klassiske bilder fra «Syden» dannet utgangspunktet for motivkretsen i veggmaleriene. Veggarbeidene stod i samspill med de ulike objektene i rommet, som suvenirer, pyntedokker, snurrende planter, kokosnøtt-spots, voksduker, plastkofferter og lyslenker, Det hele ble akkompagnert av Ramb-oohs spesialkomponerte soundtrack ”Palma de Mallorca”.
Til åpningen laget vi en scene for fotografering der et spesifikt utsnitt fra utstillingen fungerte som kulisse. Her fikk publikum mulighet til å avfotograferes med en valgt rekvisitt (en ukulele, et bastskjørt, et fotoapparat eller en sombrerohatt). Bildene ble printet ut fortløpende, slik at de kunne ta med seg sitt foto som suvenir fra utstillingen.
GREETINGS FROM, part two
Group Exhibition, “Reiseblikk”, Oslo art association, 2007
Curator: Anne Szefer Karlsen
The duplex piece GREETINGS FROM was my and Torunn Skjelland’s contribution to the group exhibition "Reiseblikk." The two site-specific installations in Halden and Oslo Art Associations, explored ideas, generalizations, and prejudices related to charter tourism and the prototypical tourist.