FUGLEFJELLET
Naturhistorisk museum, Tøyen, Oslo, 2024
Arbeidet består av romlige utforskninger med objekter og lys og serier med tegninger og malerier, med fokus på tapet av fugler i norske fuglefjell. Jeg samarbeider med Naturhistorisk museum på Tøyen, der habitatdioramaet Fuglefjellet er mitt konkrete utgangspunkt.
Våren 2024 innledet jeg et samarbeid med Naturhistorisk museum på Tøyen i Oslo. Jan T. Lifjeld, førsteamanuensis i ornitologi og vitenskapelig konservator og Lars Erik Johannesen, Dr. Scient og samlingsforvalter av den omfattende Fuglesamlingen, har gitt meg tilgang på samlingen og informasjon om den.
Det store habitatdioramaet Fuglefjellet med norske sjøfugl som finnes i museets zoologiske utstilling, er mitt konkrete utgangspunkt for studiene jeg har gjort på museet og i arkivene gjennom året. Noen av de representerte artene er nære slektninger av den utdødde geirfuglen (utdødd 1844) som museet på Tøyen har Norges eneste eksemplar av. Den er et ikonisk eksempel på fortellingen om menneskenes brutale utrydding av arter og kan fungere som utgangspunkt for en samtale om det vi er i ferd med å miste i dag.
De norske fuglefjellene har mistet 8 av 10 fugler de siste 50 åra. Jeg knytter arbeidet mitt opp mot prosjektet Tause fuglefjell, som består av fotografiske undersøkelser av fuglefjellene før og nå i lys av det stadig synkende antall sjøfugl i Norge. Det ledes av forsker Signe Christensen-Dalsgaard ved NINA (Norsk institutt for naturforskning) som jeg har opprettet kontakt med.
Basert på dette materialet utvikles prosjektet framover med kullarbeider, malerier, silhuettutklipp og romlige lyssatte modeller. Min interesse for begrepspar som positiv/negativ og nærvær/fravær, speiles i tematikken om de truede fugleartene.
Jeg har gjort eksperimenter der utkårede silhuetter av spesifikke arter er plassert inn i ulike reisverk, hyllekonstruksjoner og uroer. De danner modeller for større romlige installasjoner. Når modellene lyssettes, oppstår skygge- og fargespill i rommet. Overlappinger, dobbelteksponeringer, skyggevirkninger, illusjoner og rom- og størrelsesforskyvninger maler immaterielle og bevegelige bilder som endres etter lysforhold og bevegelser.
I august 2024 ble jeg invitert som gjestekunstner til Helium Air i Fredrikstad. Her arbeidet jeg med prosjektet i det 100 kvm prosjektrommet med romlige eksperimenter i større format.
THE BIRD CLIFF
Natural History Museum, Tøyen, Oslo, 2024
The work consists of spatial explorations with objects and light, as well as series of drawings and paintings, focusing on the loss of birds in Norway’s seabird cliffs. I am collaborating with the Natural History Museum at Tøyen, where the habitat diorama The Bird Cliff is my concrete starting point.
In the spring of 2024, I began a collaboration with the Natural History Museum at Tøyen in Oslo. Jan T. Lifjeld, Associate Professor of Ornithology and Scientific Curator, and Lars Erik Johannesen, PhD and Collection Manager of the extensive Bird Collection, have given me access to the collection and information about it.
The large habitat diorama The Bird Cliff, featuring Norwegian seabirds in the museum’s zoological exhibition, is the specific starting point for the studies I have conducted at the museum and in the archives throughout the year. Some of the represented species are close relatives of the extinct Great Auk (extinct in 1844), of which the museum at Tøyen has the only specimen in Norway. The Great Auk serves as an iconic example of humanity’s brutal extermination of species and can act as a starting point for a conversation about what we are currently on the verge of losing.
Norwegian seabird cliffs have lost 8 out of 10 birds in the last 50 years. I am linking my work to the project Silent Seabird Cliffs, which consists of photographic investigations of seabird cliffs, past and present, considering the ever-decreasing number of seabirds in Norway. This project is led by researcher Signe Christensen-Dalsgaard at NINA (Norwegian Institute for Nature Research), with whom I have established contact.
Based on this material, the project is being developed further through charcoal works, paintings, silhouette cutouts, and spatially lit models. My interest in conceptual pairs such as positive/negative and presence/absence is reflected in the theme of endangered bird species.
I have conducted experiments where cut-out silhouettes of specific species are placed into various frameworks, shelf constructions, and mobiles. These form models for larger spatial installations. When the models are illuminated, shadow and colour plays emerge in the room. Overlaps, double exposures, shadow effects, illusions, and spatial and size shifts paint immaterial and moving images that change according to light conditions and movement.
In August 2024, I was invited as a guest artist at Helium Air in Fredrikstad. Here, I worked on the project in the 100 square meter project room, with spatial experiments in larger formats.