DE UTVALGTE
Berlin 2003, Oslo 2008
Utgangspunktet for prosjektet var en bunke klassebilder fra begynnelsen til midten av 1900-tallet, funnet på markedet på Boxhagener platz i Berlin i juni 2003. Jeg valgte ut én person fra hvert fotografi. Valget utgikk fra ulike subjektive kriterier. Fotoene var også utgangspunktet for en serie tegninger flere år senere (2008). Da ble like ansiktsuttrykk kriteriene for en ny klasseinndeling. Dette prosjektet dannet utgangspunkt for den mangeårige serien arbeider Klassifiseringer.
Etter å ha studert og betraktet hvert enkelt fotografi grundig, valgte jeg ut én person fra hvert av klassebildene. Jeg laget en beskrivelse av hvorfor akkurat denne eleven ble den utvalgte. Utvelgelse ble gjort på bakgrunn av mine subjektive vurderinger som: hvem skiller seg mest ut fra massen, hvem pirrer nysgjerrigheten mest etc.
Hva er grunnen til at ett ansikt peker seg ut i mengden av ansikter? Finnes det noen likhetstrekk ved de utvalgte? Når man velger ut den ene fra en mengde, melder det seg et behov for å vite mer om denne ene og dens historie. Når én fra hver av flere mengder velges ut, så melder det seg et behov for å vite hva som binder disse utvalgte og deres historier sammen.
Mine utvalgte ble sammenstilt til ett nytt klassebilde iscenesatt for ny fotografering, som igjen dannet scenen for maleriet De utvalgte (akryl på lerret 180x110 cm, 2003).
Bunken med eldre klassebilder ble også utgangspunktet for et prosjekt, en serie tegninger, som jeg gjorde flere år senere i 2008. Da delte jeg opp hvert klassebilde opp til enkeltstående portretter, som jeg deretter klassifiserte etter ansiktsuttrykk. Jeg laget tegninger av klasser bestående av eksempelvis bare De Hovne eller bare De Vantro. Dette var begynnelsen på prosjektet Klassifiseringer.
.
THE CHOSEN
Berlin, 2003 and Oslo, 2008
The project began with a stack of class photographs from the early to mid-20th century, found at the Boxhagener Platz market in Berlin in June 2003
After studying each photograph thoroughly, I chose one person from each class photo and described why this student was the chosen one. The selection was based on subjective evaluations such as who intrigued me the most for instant.
What makes one face stand out in a sea of faces? Are there common traits among the selected ones? When choosing one from a group, there arises a need to learn more about this individual and their story. When selecting one from each of several groups, there is a need to understand what binds these selected individuals and their stories together.
My selected individuals were assembled into a new class photo staged for re-photographing. This was the basis for the painting "The Chosen" (acrylic on canvas, 180x110 cm, 2003).
The stack of older class photos was also the basis for a project—a series of drawings—created several years later in 2008. I divided each class photo into individual portraits, which I then classified by facial expressions. I created drawings of classes consisting, for example, only of The Arrogant or only The Unbelieving. This was the beginning of the extensive project CLASSIFICATIONS.