ABDUCTIONS
Bærum Kulturhus
29. september- 25. Oktober 2010
Prosjektet Abductions tar utgangspunkt i fotomontasjer der kameraets blitslys er påført slik at deler av motivet virker forsvunnet eller krystallisert bort. Lyset fungerer som et slags lim i billedcollagene slik at det, på tross av at det ligger på overflaten, oppleves som et faktisk fremmedlegeme i tablåene. En teknisk ”fotosvikt” er med på å lage nye billedunivers der assosiasjonene til det ukjente og science fiction er nærliggende. Deler av prosjektet ble vist på Bærum Kulturhus.
Barn i botaniske omgivelser er et gjennomgangsmotiv i serien. Barns nysgjerrighet og fantasi åpner mulige innganger til det umulige slik som figuren Alice i Alice in Wonderland foretok sin reise til det ukjente gjennom kaninhullet.
I overføringen til maleriet har jeg valgt pleksiglass som med sin transparens og lys-reflekterende overflate passer tematikken. Bildene skal vendes og betraktes fra den blankeste siden. Maleriet males omvendt og speilvendt slik at de første strøkene fremstår som de siste, ytterste lagene.
Anslagene og de små eksperimentene underveis i arbeidsprosessen kan være like verdifulle og viktige som de endelige resultatene. I serien Abductions er dette synliggjort ved et stort antall fotografier og et assosiassjonkart av tekst og bilder som er knyttet til tittelen og innholdet i bildene. Dette er med å drive prosjektet videre i ulike retninger.
ABDUCTIONS
Solo exhibition, Bærum Cultural House, Sandvika
September 29, 2010 – October 25, 2010
The project ABDUCTIONS consisted of a large series of paintings. The motifs were based on photo montages where the camera's flash was applied in such a way that some parts of the subject appeared missing or crystallized. The flashlight functioned as a kind of glue in the collages and made an illusion of an actual foreign object within the scenes. This technical "photo failure" created new visual universes where associations to the unknown, alien abductions and science fiction were present.
Children in botanical settings were amongst the lead motifs in the series. Their curiosity and imagination opened possible pathways into the impossible, like Alice in "Alice in Wonderland," who ventured into the unknown through the rabbit hole.
As the material for the paintings, I chose plexiglass because of its transparency and light-reflective surface, which I believed suited the theme. The paintings were to be viewed from the glossiest side. The painting process involved working in reverse and mirrored, so that the initial strokes appeared as the final layers.
The sketches and small experiments throughout the working process proved to be as valuable and significant as the results. In the ABDUCTIONS series, this was made evident by photographs, and an associative map of text and images related to the title and content of the works.