AKANTUS
Gvarv barne- og ungdomsskole i Midt-Telemark, 2021
Det tematiske utgangspunktet for kunstprosjektet er akantusplanten og dens påvirkning på kultur og estetikk gjennom historien. Malerier på laserskårne MDF-plater montert i vrimleareal over vegger i to etasjer. Samarbeid med Torunn Skjelland.
Kunstprosjektet bestod av malerier malt på MDF-plater som var skåret ut til ulike former og i ulike størrelser. Det som vokser, spirer og gror var sentralt i motivkretsen. Vekst og forvandling i ungdomsårene kan i overført betydning relatere til forvandlings-prosesser i naturen for øvrig.
En konkret inspirasjon i kunstprosjektet var akantusplanten(Acanthus mollis), en plante i tistelplantefamilien bestående av 1500 arter, vesentlig utbredt rundt Middelhavet, Sør-Amerika og India.
I stilisert form har den spilt en viktig rolle som kunstmotiv og arkitekturornament. Den har gitt inspirasjon til blomsterdekor og treskjæringsmønstre i arkitekturen i Europa gjennom antikken, gotikken, renessansen, barokken og rokokkoen, men også som inspirasjon til arabesker, -mønster av stiliserte bladranker som er karakteristisk for ornamentikkrik islamsk kunst. Norsk folkekunst, treskjæring og rosemaling er også inspirert av akantusplanten. I rosemalingen er akantusmotivet blitt kalt «det franske løv», «krillskurd» eller «krullskurd». Broderiene på mange norske bunader er direkte inspirert av akantusplanten.
Akantusplanten og dens påvirkning på kultur og estetikk gjennom historien ga oss et godt utgangspunkt som berørte både natur og kultur. Den ga oss samtidig et fritt spillerom for assosiativ lek med form og innhold. Vi valgte motiver som er gjenkjennelige og identitetsskapende. Vi fremhevet likheter i det formmessige fra ulike kulturer og tider, og speilet både det lokale, det tradisjonsbundne og det flerkulturelle.
ACANTHUS
Gvarv Primary and Secondary School in Midt-Telemark, 2021
The thematic basis for the art project is the acanthus plant and its influence on culture and aesthetics throughout history. Paintings on laser-cut MDF panels are installed in the common area, covering the walls over two floors. Collaboration with Torunn Skjelland.